Voor een goede mondzorg behandeling is het noodzakelijk van iedere patiënt(e) een
tandheelkundig dossier samen te stellen. Het dossier bevat aantekeningen over zijn/haar
gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken.
Ook worden gegevens opgenomen die elders, bijvoorbeeld bij zijn/haar huisarts, met
zijn/haar toestemming zijn opgevraagd. Omgekeerd kunnen gegevens uit het dossier worden
verstrekt aan andere zorgverleners. Dit gebeurt niet wanneer hij/zij daar uitdrukkelijk
bezwaar tegen maakt. De gegevens kunnen ook door een waarnemer of voor overleg met
andere mondzorgkundigen worden gebruikt.
Een beperkt aantal gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie.
Ook worden gegevens uit het dossier aan anderen verstrekt als dat wettelijk is
voorgeschreven.
De praktijk draagt er zorg voor dat de gegevens veilig worden opgeborgen, dat deze niet
verloren raken en niet in onbevoegde handen komen. Alleen rechtstreeks bij de behandeling
betrokken personen hebben toegang tot de gegevens. Bijvoorbeeld de mondhygiëniste, de
assistent of een waarnemer. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die
noodzakelijk zijn voor hun taak. Deze personen zijn uiteraard verplicht tot geheimhouding.
De algemene bewaartermijn van de gegevens is 20 jaar. Het kan voorkomen dat de gegevens
langer bewaard moeten worden, bijvoorbeeld omdat dit van belang is voor langlopende of
terugkerende behandelingen. Het initiatief tot langer bewaren kan ook van de patiënt(e)
uitgaan.
De patiënt(e) heeft er recht op zijn/haar gegevens in te zien en kan om een (foto)kopie van
de gegevens verzoeken. Als de patiënt(e) van mening is dat de gegevens in zijn/haar dossier
inhoudelijk onjuist zijn, dan kan hij/zij vragen deze te corrigeren. Hij/zij kan ook vragen om
een door de mondzorg afgegeven (aanvullende) verklaring over de gegevens aan het dossier
toe te voegen. Hij/zij kan ook, indien hij/zij prijs stelt op bewaring van de gegevens,
verzoeken (bepaalde) gegevens voor anderen af te schermen. De patiënt(e) behoort zo
spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, een reactie te ontvangen.
De patiënt(e) kan vragen (een deel van) zijn/haar gegevens te vernietigen. Dit verzoek moet
binnen drie maanden uitgevoerd worden, tenzij aannemelijk is dat het bewaren van de
gegevens van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan de patiënt(e), omdat een
wettelijke bepaling vernietiging verbiedt.
Elke patiënt(e) heeft de mogelijkheid tot het indienen van een klacht bij de Autoriteit
Persoonsgegevens
Maandag t/m donderdag: 08:30 – 17:00
Vrijdag: 08:30 – 12:00
Lunchpauze tussen: 12:00 – 13:00
Behandeling op afspraak. Als we telefonisch niet bereikbaar zijn, laat dan een bericht achter en we bellen u zo snel mogelijk terug.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde functies en kenmerken.